R E K L A M A

Jak bezpiecznie kupić telefon przez internet?

Opublikowane:
fot. Adam Łukowski/mGSM.pl

Przy zakupie smartfonu czy innego sprzętu za pośrednictwem internetu, na konsumentów czeka wiele pułapek, wynikających z nieuczciwych praktyk stosowanych przez sprzedawców. Przygotowaliśmy poradnik, w którym podpowiadamy wam, jak uniknąć kosztownych błędów i jak bezpiecznie kupić telefon przez internet!

Poniższy poradnik powstał z inspiracji firmy Samsung, która - jako lider rynku urządzeń mobilnych w Polsce - dostrzega ten problem i chce mieć swój udział w uświadomieniu konsumentów w zakresie przysługujących im praw.

Jakie sztuczki stosują nieuczciwi sprzedawcy? - Poradnik jak bezpiecznie kupić telefon online

Najczęściej wykorzystują niewiedzę konsumentów. Celowo zamieszczają zawiłe, skomplikowane opisy, mające odwrócić uwagę kupujących od ważnych szczegółów, nierzadko też publikują skrótowe, niepełne informacje, zarówno o produkcie, jak i całości transakcji. Zdarza się również, że sprzedawcy unikają przestrzegania praw konsumenta lub przepisów podatkowych. Przestrzegając poniższego poradnika, ograniczycie ryzyko związane z zakupami u nieuczciwego sprzedawcy. Podpowiadamy, na co zwrócić szczególną uwagę, podejmując decyzję o zakupie nowego smartfonu przez internet.

Upewnij się, że zawierasz umowę sprzedaży

Bywa, że coś, co z pozoru wygląda jak propozycja sprzedaży, w rzeczywistości jest ofertą najmu. Zawierając ją, stajecie się posiadaczem urządzenia, a nie jego właścicielem. Właścicielem pozostaje ten, z kim zawarliście umowę najmu, czyli rzekomą umowę kupna! W tym nie będąc właścicielem urządzenia, nie możecie nim swobodnie rozporządzać, czyli np. sprzedać go lub podarować. Co gorsze, zgubienie lub zniszczenie urządzenia może wiązać się z konsekwencjami finansowymi. Właściciel może żądać od was naprawienia wyrządzanej w ten sposób szkody!

Jak sprawdzić czy zawierasz umowę sprzedaży telefonu online?

Zapoznaj się dokładnie z regulaminem zanim klikniesz "Zapoznałem się z regulaminem" i sfinalizujesz transakcję. Możesz użyć funkcji wyszukiwania (Ctrl+F) i sprawdzić regulamin pod kątem takich słów jak "sprzedaż", "cena", "umowa", "najem". W przypadku jakichkolwiek wątpliwości co do charakteru zawieranej umowy, skontaktuj się ze sprzedawcą i poproś o jednoznaczną informację, czy produkt oferowany jest na sprzedaż czy na wynajem. Jeśli sprzedawca będzie starał się uniknąć przekazania informacji, otrzymasz wyraźny sygnał, że coś jest nie tak...

Czy sprzedawca wystawia dowód zakupu?

Wystawienie dowodu zakupu jest obowiązkiem sprzedawcy. Dowodem zakupu może być zarówno paragon fiskalny jak i faktura VAT. Paragon fiskalny wydaje się konsumentowi bez jego żądania najpóźniej w momencie otrzymania zapłaty. Jeśli nie masz dowodu sprzedaży, może nie przysługiwać Ci możliwość skorzystania z gwarancji na zakupiony produkt, a naprawy będziesz musiał dokonać we własnym zakresie ponosząc dodatkowe koszty.

Jak sprawdzić czy sklep internetowy wystawia dowód zakupu?

Upewnij się, że otrzymałeś prawidłowo wystawiony dowód zakupu: nazwa towaru lub usługi powinna być opisana tak, aby można było w sposób konkretny określić zakupiony towar lub usługę. Określenie "produkt elektroniczny" czy "sprzęt RTV" nie wystarczy. Jeżeli na stronie sprzedawcy nie masz możliwości wyboru, czy chcesz otrzymać paragon czy fakturę, skieruj zapytanie do sprzedawcy. Wskaż, jaki dowód zakupu chcesz otrzymać. PAMIĘTAJ: Jeżeli otrzymałeś towar bez dowodu zakupu, zażądaj jego wydania od sprzedawcy.

Sprawdź gwarancję i jej warunki - smartfon z ekspozycji

Gwarancja jest dobrowolnie udzielana przez producenta. Upewnij się, że Twój smartfon będzie nią objęty. Jeżeli brak jest takiej informacji na stronie sprzedawcy, skieruj do niego zapytanie. Dotyczy to w szczególności sytuacji, kiedy kupujemy urządzenia z ekspozycji po wyjątkowo korzystnej cenie. W tym wypadku może okazać się, że okres gwarancyjny takiego urządzenia liczy się od momentu jego aktywacji przez sprzedawcę na potrzeby ekspozycji - i będziesz mieć gwarancję np. tylko na miesiąc czy dwa. Sprzęty powystawowe mogą mieć uszkodzone lub zastępcze opakowania i ślady użytkowania. Zapytaj sprzedawcę o stan kupowanego przedmiotu!

Na co zwrócić uwagę kupując telefon online - gwarancja

Jeśli sprzedawca informuje, że sprzęt jest objęty gwarancją, upewnij się, jakie są jej warunki - np. na jaki okres jest ona udzielana, jaki jest zakres napraw gwarancyjnych, jakich akcesoriów powinieneś używać, by nie utracić gwarancji, jakie dokumenty powinieneś okazać, by móc skorzystać z gwarancji. Bądź szczególnie dociekliwy, jeśli kupujesz smartfon z ekspozycji lub towar, który został już rozpakowany. W razie jakichkolwiek wątpliwości, skontaktuj się bezpośrednio z producentem urządzenia.

Czytaj regulaminy, aby bezpiecznie kupić telefon

Każdy sprzedawca internetowy jest zobowiązany do zamieszczenia na swojej stronie internetowej wymaganych przepisami informacji, takich jak regulaminu świadczenia usług drogą elektroniczną, regulaminu sklepu internetowego zawierającego opis praw i obowiązków stron transakcji. Jeśli ich nie widzisz, od razu zrezygnuj z zakupu. Jeżeli sprzedawca nie dba o to, by jasno przekazać regulamin, istnieje wysokie ryzyko, że nie będzie również szanował praw konsumenta. Jak uniknąć błędu? Sprawdź, czy sprzedawca udostępnia odpowiednie regulaminy i zapoznaj się z ich treścią. Korzystając ze strony UOKiK sprawdź, czy regulamin sprzedawcy nie narusza praw konsumenta. Pamiętaj, że nawet najbardziej profesjonalnie wyglądający regulamin może naruszać prawa konsumenta (np. przewidując krótszy okres odstąpienia od umowy).

Sprawdź swego sprzedawcę!

Kupując w internecie, upewnij się, że sprzedawca przekazuje Ci prawdziwe dane o sobie. Każdy sprzedawca musi publikować na swojej stronie m.in. dane kontaktowe adresy elektroniczne umożliwiające bezpośredni kontakt, NIP oraz numer wpisu do KRS, jeżeli podlega temu obowiązkowi. To ważne, bowiem po zakupie może okazać się, że sprzedawca w rzeczywistości nie istnieje, dane są fałszywe, nie możesz nawiązać kontaktu i zostajesz zarówno bez pieniędzy, jak i bez zakupionego towaru. Jak uniknąć błędu? Upewnij się, że sprzedawca rzeczywiście widnieje we właściwym rejestrze i że jego nazwa/firma odpowiada podanemu numerowi NIP/KRS. Możesz to sprawdzić na stronie: CEiDG lub eKRS. Sprawdź, czy sprzedawca jest płatnikiem VAT i jaki jest status jego NIP. Możesz to sprawdzić na stronie: podatki.gov.

Wykonanie opisanych powyżej kroków znacząco zmniejszy ryzyko zakupu u niewiarygodnego sprzedawcy i utraty pieniędzy. Oczywiście zawsze może wystąpić jakiś problem - ale pamiętaj, że kupując u rzetelnego, sprawdzonego sprzedawcy masz zdecydowanie większe szanse na bezpieczny zakup telefonu w internecie. Rosną także szanse, że firma nie zniknie z dnia na dzień i pozostaniesz na lodzie...

Materiał powstał we współpracy z firmą Samsung (tekst sponsorowany)

Opublikowane:
Autor: Adam Łukowski

Ten artykuł skomentowano już 2 razy.
Zobacz najnowsze opinie lub dołącz do dyskusji i dodaj opinię!
Dodaj swoją opinię!
Pobieram dane...
R E K L A M A
Wszystkich opinii: 2.
0,0% 
 0,0% 
 100,0% 
Dziwnol
Skoro Allegro ma partnerstwo z inpost to dlaczego nie zaczną sprawdzać czy to przedmiot z aukcji czy oszustwo ?
.136.32.128 | 10 Nov 2019, 00:11
zapach ogórka
odpowiadając na tytuł: jak najszybciej.
.185.55.174 | 04 Nov 2019, 14:11