
W czerwcu 2024 roku ARC Rynek i Opinia wykonała badanie metodą Computer Assisted Web Interview (CAWI) na zlecenie firmy OPPO. Badaniu poddano 1023 osoby w wieku 18-65 lat korzystające ze smartfonu na własny użytek.
Sztuczna Inteligencja (Artificial Intelligence – AI) stanowi bardzo szybko rozwijającą się technologię. Można zauważyć, że wiele osób korzysta z niej nieświadomie. Korzyści płynące ze świadomego korzystania z tej technologii i poznawania jej możliwości sprawiają, że użytkownicy są skłonni za nią płacić. Potencjał AI jaki jest zaimplementowany w smartfonach sprawia, że z urządzeń wykorzystywanych do komunikacji zmieniają się w wysoce spersonalizowane centra rozrywki. Obserwacja tego zjawiska pozwala na wyciągnięcie wniosków, że stale będzie rosła ilość osób świadomych korzyści jakie może im przynieść AI. Badanie związane jest z określeniem potrzeb rynku i dostosowaniem do nich rozwiązań AI zaimplementowanych do smartfonów z rodziny Oppo Reno12 5G. W modelach z tej serii znajdziemy funkcje AI, które m.in.: mają poprawiać komunikację – jak AI LinkBoost, dająca możliwość elastycznego przełączania sieci w oparciu o środowisko sieciowe użytkownika, czy sprawiać, że utrwalone na zdjęciu wspomnienia będą wolne od niechcianych obiektów, dzięki Gumce AI. OPPO nie pobiera opłat od użytkowników za korzystanie z funkcji AI – w serii OPPO Reno12 5G oferuje je całkowicie za darmo. Więcej można przeczytać, klikając tutaj.
Według badania główne sposoby wykorzystywania telefonów w obecnym czasie, to: komunikacja, a potem rozrywka. Smartfon jako przede wszystkim narzędziem komunikacji międzyludzkiej. 94 % ankietowanych Polaków wskazało, że wykorzystuje go właśnie do komunikowania się z innymi. Najpopularniejsze narzędzie, z którego korzystają na co dzień respondenci, to: proste wiadomości tekstowe – 85 % badanych przyznało, że wysyła SMS-y, a 64 % kontaktuje się za pomocą różnego rodzaju komunikatorów. Kolejnymi popularnymi funkcjonalnościami w sferze komunikacji są: możliwość sprawdzenia maila (75 %) oraz przeglądania mediów społecznościowych (72 %). Na przestrzeni lat smartfony stały się też osobistymi centrami rozrywki – w takim celu korzysta z nich aż 88 % przebadanych Polaków. Dostęp do wiadomości ze świata oraz prognozy pogody, wskazuje 75 % badanych. Niemal 2/3 ogląda materiały video zamieszczone na platformach społecznościowych, a także czyta artykuły. Natomiast 44 % ankietowanych traktuje smartfon jako mobilne urządzenie do gier, natomiast 41 %, ogląda na tych urządzeniach seriale i filmy.
Podsumowując blisko połowa badanych korzysta z narzędzi AI, a z tej grupy ponad 50 % osób przyznało, iż nie zdawała sobie sprawy, że to sztuczna inteligencja. Ponad 75 % badanych, korzystając z AI używa do tego celu smartfon'u, który obecnie może być traktowany jako podręczny asystent. Respondenci najchętniej korzystają z narzędzi AI w celach prywatnych – głównie dla rozrywki. Najczęściej zadają chatowi AI pytania i przerabiają zdjęcia. Ponad połowa respondentów byłaby skłonna płacić za dostęp do narzędzi opartych na AI. W przeważającej większości użytkownicy wykorzystują Smartfon jako narzędzie komunikacji międzyludzkiej, a także jako osobiste centrum rozrywki.