Preferencje klientów wciąż się zmieniają, jednak rynek urządzeń "noszonych" zanotował w pierwszym kwartale 2024 roku wzrost. Sprawdźmy w co "ubierają się" i jakich producentów wybierają osoby korzystające z najnowszych rozwiązań technologicznych.
Według Worldwide Quarterly Wearable Device Tracker firmy International Data Corporation (IDC), globalne dostawy wzrosły w pierwszym kwartale rok do roku o 8,8%. Prawdopodobnie wzrost mógłby być jeszcze większy ale zmieniły się preferencja konsumentów.
Według raportu IDC, niedrogie urządzenia do noszenia budzą największe zainteresowanie wśród kupujących. Wniosek ten oparto na analizie średniej ceny sprzedaży (ASP), która spada przez pięć kolejnych kwartałów, trend ten wynika z tego, że konsumenci coraz częściej sięgają po urządzenia ze średniej i podstawowej półki cenowej. Według analityków klienci nie dostrzegają różnicy w wartości modeli premium. Mówiąc wprost, wielu użytkowników wearables nie chce płacić dodatkowo za zaawansowane funkcje.
Wprowadzenie zaawansowanych czujników, a w szczególności dedykowanych do pomiaru ciśnienia krwi lub poziomu glukozy, może ponownie wzbudzić zainteresowanie urządzeniami do noszenia klasy premium. Do tego momentu mniejsze regionalne marki oferujące korzystniejsze cenowo rozwiązania cieszą się większą sprzedażą.
Patrząc na udziały w rynku poszczególnych producentów, w dalszym ciągu obserwujemy dominację Apple. Należy podkreślić, że jego udział w rynku spadł o prawie 19% rok do roku. Prawdopodobnie spadek ten mógł być związany z niedawnymi kontrowersjami związanym z usuwaniem funkcji z powodu zakazu sprzedaży na niektórych rynkach. Analitycy IDC podkreślają również względną bierność Apple w segmencie słuchawek, które stanowią kluczową część rynku urządzeń do noszenia. Po premierze AirPods Max w 2020 r. nie było żadnych większych aktualizacji linii AirPods, co mogło skłonić potencjalnych nabywców do poszukiwania alternatywnych marek.
Kolejny duży producent, to Xiaomi, którego wyniki gwałtownie rosną. Sprzedaż rok do roku wzrosła o prawie 44%. W tym przypadku widzimy duży wybór przystępnych cenowo urządzeń do noszenia Xiaomi. Xiaomi ponownie wchodzi na rynek z Wear OS. Według IDC, Xiaomi szybko stało się trzecim co do wielkości dostawcą Wear OS. Dzięki temu chiński producent atrakcyjną alternatywę dla użytkowników smartfonów z Androidem poszukujących SmartWatch'a.
Następną godną uwagi zmianą jest pojawienie się na trzecim miejscu firmy Huawei. Prawdopodobnie ma to związek z odrodzeniem się Huawei na rynku smartfonów, co wydaje się mieć pozytywny wpływ również na ich udział w urządzeniach do noszenia.
Samsung, choć nie doświadczył tak błyskawicznego wzrostu jak Xiaomi, to odnotował 13% wzrost w pierwszym kwartale, przekraczając średnią branżową. Może to wynikać z dobrego przyjęcia przez rynek Galaxy Fit3. Sukces ten nie pomógł, aby całkowicie zrównoważyć spadającą sprzedaż serii Galaxy Watch. Ostatecznie mogło to również przyczynić się do utraty trzeciego miejsca na rzecz Huawei.
Pierwszą piątkę producentów zamyka Imagine Marketing. Marka boAt wzrostem o 17,5% zdobyła znaczący udział w rynku w segmencie słuchawek. Natomiast SmartWatch’e tej firmy nie radziły sobie już tak dobrze, doświadczając 61% spadku sprzedaży.
Podsumowując - rynek urządzeń do noszenia w 2024 r. przedstawia ciekawy obraz wzrostu wraz z interesującą bazą konsumentów kierujących się w coraz większym stopniu ekonomiką. Podczas gdy uznane marki, takie jak Apple, nadal zajmują czołowe miejsce, ich dominacja jest zagrożona przez mniejszych graczy oferujących urządzenia z atrakcyjnymi funkcje w konkurencyjnych cenach. Wraz z postępem innowacji w technologii czujników, dynamika rynku może ulegać dalszej zmianie. Pewne jest to, że na tym rynku będziemy obserwowali dalsze zmiany, tak u światowych potentatów, jak i wśród rynkowych nowicjuszy.
