R E K L A M A

Aplikacja "Kwarantanna domowa" - a co jeśli nie mogę korzystać?

Opublikowane:
Jak pobrać aplikację na iOS
Jak pobrać aplikację na iOS
fot. Ministerstwo Cyfryzacji

Kwarantanna domowa to ustawowo obowiązkowa, darmowa aplikacja dla tych, którzy muszą odbyć kwarantannę w domu. A co jeśli nie mam smartfona? Aplikacja nie działa? Nie jestem w stanie obsłużyć smartfona?

Dla tych, którzy mogą pobrać i używać

Aplikacja dzięki dostępowi do lokalizacji smartfona i zdjęciu użytkownika ma potwierdzić jego przebywanie w konkretnym miejscu. Umożliwia dodatkowo uzyskanie pomocy w przypadku takiej potrzeby, przy czym chodzi nie tylko o pomoc medyczną, psychologiczną, wizytę pracownika socjalnego, ale również o artykuły pierwszej potrzeby - choćby żywność. Przy czym nie wolno jej traktować jako sposób na łatwe zamawianie zakupów, jeśli mamy inne możliwości zaopatrzenia.

  1. Wszystkie informacje i pomoc związana z aplikacją są dostępne na oficjalnej stronie rządowej: https://www.gov.pl/web/koronawirus/kwarantanna-domowa
  2. Aplikacja jest dostępna poprzez App Store i Google Play, a zatem tylko dla użytkowników urządzeń z systemem Android 6.0 lub wyższą wersją albo urządzeń firmy Apple z iOS 10.3 lub wyższą wersją.
  3. Po zainstalowaniu aplikacji, rejestracja odbywa się za pomocą numeru telefonu weryfikowanego SMS-em zwrotnym.
  4. Jak pobrać aplikację na urządzenie z systemem Android (materiał Ministerstwa Cyfryzacji):

  5. Jak pobrać aplikację na urządzenia Apple (materiał Ministerstwa Cyfryzacji):

  6. Jak uruchomić i korzystać z aplikacji (materiał Ministerstwa Cyfryzacji):

Aby aplikacja działała poprawnie, podczas instalacji TRZEBA udzielić zgody na dostęp do Internetu, aparatu, lokalizacji, albumu ze zdjęciami. Ministerstwo Cyfryzacji sugeruje 100 MB wolnego miejsca w pamięci smartfona. Korzystanie z niej łączy się z przetwarzaniem danych osobowych użytkowników, w tym imienia, nazwiska, numeru telefonu, adresu miejsca pobytu, zdjęć, lokalizacji, daty zakończenia kwarantanny. Do danych mają wyłączny dostęp:

  • Komenda Główna Policji
  • Wojewódzkie komendy Policji
  • wojewodowie
  • Centralny Ośrodek Informatyki (obsługa systemu)
  • Take Task S.A. (obsługa techniczna aplikacji)
  • Centrum Systemów Informacyjnych Ochrony Zdrowia

Dane NIE SĄ przetwarzane w celach marketingowych. Minister przechowuje dane osobowe przez okres przedawnienia roszczeń określony w art. 118 ustawy - Kodeks cywilny (6 lat), który będzie liczony od momentu dezaktywacji konta w Aplikacji. Zdjęcia mają być usunięte po zakończeniu kwarantanny.

Kto może zostać zwolniony z korzystania z aplikacji

  1. Osoby z dysfunkcją wzroku, niewidzące lub niedowidzące
  2. Osoby, które złożyły oświadczenie o tym że nie posiadają odpowiedniego urządzenia i nie są abonentami żadnej sieci komórkowej.

Oświadczenie można złożyć:

Rzecz wydaje się oczywista, ale oświadczenie takie składamy również wtedy, gdy jesteśmy abonentem sieci komórkowej, ale nie mamy urządzenia (albo nie mamy żadnego dostępu do urządzenia) obsługującego obowiązkową aplikację. Dotyczy to przede wszystkim zwykłych telefonów klawiszowych bez obsługi Androida czy iOS, ale w szczególnych wypadkach i smartfonów, np. starszych Blackberry albo tych z systemem Windows.

Warto pamiętać, że ustawodawca działając w dużym pośpiechu nie przewidział wszystkich wyjątkowych i specyficznych sytuacji, gdy fizycznie nie można używać smartfona - choćby złamanie obu rąk i utrata głosu. Warto i trzeba w takim wypadku skontaktować się tak czy inaczej z infolinią i zapytać jakie działania trzeba podjąć w takim wypadku.

Pomyliłem się... Potrzebuję odpowiedzi!

Podanie niewłaściwych danych, oszukiwanie systemu, złożenie nieprawdziwego oświadczenia to zachowania, które są karane na podstawie odnośnych przepisów. Ludzie jednak bywają omylni. Nieprawidłowe dane należy zaktualizować. Można to zrobić telefonując na numer telefonu, który jest w aplikacji pod zieloną ikoną słuchawki i znajduje się w dolnej części ekranu po wejściu w zadanie Informacje o koronawirusie

Odpowiedzi na większość pytań można uzyskać czytając przygotowany przez ministerstwo dokument z odpowiedziami. Warto z niego skorzystać. Jeśli na konkretne pytanie nie znajdziemy w nim odpowiedzi, można zawsze zadzwonić na numer infolinii 22 165 57 44. Proszę jednak: przejrzyjcie najpierw odpowiedzi na pytania! Pozostawcie infolinię dla tych, którzy potrzebują pomocy bardziej. Nie szukajcie pomocy u kogoś, gdy możecie sami po nią sięgnąć. Dokument jest dostępny pod adresem: https://www.gov.pl/web/koronawirus/kwarantanna-domowa.

Ten artykuł ma za zadanie odpowiedzieć tylko na podstawowe pytania na temat aplikacji Kwarantanna domowa. Ma służyć jako drogowskaz dla tych, którzy szukają pełnej wiedzy na temat kwarantanny domowej i związanych z nią zagadnień. Szczerze namawiam do sięgnięcia po pełną pomoc pod wskazywany już adres: https://www.gov.pl/web/koronawirus/kwarantanna-domowa, a w razie uzasadnionej potrzeby skorzystanie również z infolinii.

Na podstawie informacji Ministerstwa Cyfryzacji

Opublikowane:
Autor: Jacek Filipowicz
Ten artykuł nie ma jeszcze opinii. Bądź pierwszy i zapoczątkuj dyskusję!
Dodaj swoją opinię!
R E K L A M A

 Niestety, ale nie ma jeszcze żadnych opinii.

 Dodaj swoją opinię!