Po osiągnięciu najniższych poziomów sprzedaży w 2023 roku na rynku tabletów zaobserwowano znaczące wzrosty.
Według najnowszych danych Canalys, światowa sprzedaż tabletów w czwartym kwartale 2024 roku wzrosła o 5,6% rok do roku. Ostatnie 12 miesięcy zakończyło się rezultatem 39,9 mln sztuk. Roczna liczba dostaw dostaw w całym roku 2024 wyniosła 147,6 mln sztuk, to z kolei stanowi o ponad 9% wzroście w porównaniu do roku 2023. Tendencja wzrostowa dotyczy wszystkich regionów świata z wyłączeniem Ameryki Północnej.
Według analityków Canalys (Himani Mukka, kierownik ds. badań w Canalys) prognozowane ożywienie popytu na tablety ma ścisły związek z z rynkiem komputerów osobistych, który zmierza w kierunku "komercyjnego cyklu odświeżania". Zgodnie z wynikami niedawno przeprowadzonej ankiety wśród partnerów handlowych 52% z tych podmiotów, które zajmują się sprzedażą tabletów, spodziewa się wzrostu dostaw w 2025 r., zaś 32% z badanych nie przewiduje znaczących zmian, natomiast tylko 16% przewiduje spadek. Przedstawione prognozy rynkowe wynikają z oczekiwań na rosnące inwestycje w IT. Rosnące nakłady w tym segmencie rynku mają nastąpić po dłuższym okresie ograniczeń budżetowych (ograniczeń tych doświadczyły praktycznie wszystkie branże).
Analitycy zwracają uwagę na rynek chiński, gdzie dotacje rządowe znacznie zwiększyły sprzedaż elektroniki, a dostawy tabletów odnotowały jedynie jednocyfrowy wzrost w czwartym kwartale 2024 roku. Jednak wiadomo już, że program dotacji ma zostać przedłużony do 2025 r., zapewniając tym samym sprzedawcom dodatkowe możliwości zwiększenia zainteresowania konsumentów. Rynek w Japonii, to inicjatywy rządowe, do których należą m.in.: „Społeczeństwo 5.0” oraz kolejna fala projektu "GIGA" ukierunkowanego na edukację. Przedstawiają się jako projekty ukierunkowane na finansowanie transformacji cyfrowej, które może pomóc również w napędzaniu sprzedaży tabletów.
Analitycy Canalys dostrzegli wzrost zainteresowania chińskich dostawców zwiększnaiem swojej obecności na swoim rodzimym rynku oraz wzmocnieniem swojej pozycji w Indonezji (tutaj mowa o producencie Honor). Ekspansja Xiaomi na chińskim rynku ma przejawiać się (poza wprowadzeniem Pad 7 Pro w czwartym kwartale ubiegłego roku) dążeniem do otwarcia 20 tys. punktów sprzedaży detalicznej. Informując o producenta nie można nie wspomnieć o Apple, który niedawno potwierdził swoje zaangażowanie w Indiach - jednym z największych rynków smartfonów i komputerów PC - rozszerzając swoją obecność i otwierając nowe sklepy (cel to oczywiście wzmocnienie pozycji w regionie w 2025 roku).
Wszystkie te czynniki wskazują, że pojawiły się odpowiednie warunki dla sprzedaży tabletów w tym roku. Ogromną niewiadomą pozostaje wpływ amerykańskich ograniczeń handlowych, głównie polityka celna obecnego rządu USA, która może w pewnym stopniu wpłynąć na popyt. W przeważającej mierze dotyczyć to będzie urządzeń z "wyższej półki".