
Counterpoint Research donosi o spadku sprzedaży "składaków" w trzecim kwartale 2014 roku w odniesieniu do analogicznego okresu ubiegłego roku.
Counterpoint Technology Market Research jest firmą badawczą o ogólnoświatowym zasięgu, która specjalizuje się m.in.: w analizowaniu informacji o produktach z branży technologicznej, związanej z mediami oraz telekomunikacją. Obsługuje główne firmy technologiczne i finansowe, przygotowując okresowe raporty, niestandardowe projekty, jak również szczegółowe analizy rynków mobilnych i technologicznych.
Według najnowszego raportu: Counterpoint Research Global Foldable Smartphone Market Tracker - globalne dostawy składanych smartfonów odnotowały 1% spadek rok do roku w trzecim kwartale 2024 r. Należy dodać, że nastąpił on po sześciu kolejnych kwartałach wzrostu rok do roku. Był to również pierwszy w historii segmentu spadek w trzecim kwartale. Rezultaty te łączone są głównie ze stosunkowo słabymi wynikami Samsunga (mowa tu o serii Galaxy Z6).
Samsung, co prawda jest globalnym liderem z udziałem w rynku na poziomie 56% (w dużej mierze wpływa na to premiera serii Z6). Jednakże z wykresu jasno wynika, że dostawy spadły o 21% rok do roku. Analizując sprzedaż nowych modeli, "książkowy" Galaxy Z Fold 6 osiągnął skromne wyniki, podczas gdy Galaxy Z Flip 6 z klapką z trudem dorównał sprzedaży swojego poprzednika.
Wydaje się, że na spadek globalnego udziału w rynku miał wpływ rosnący popyt na składane urządzenia w Chinach. Wiadomo, że na tym rynku Samsung może pochwalić się ledwie 8% udziałem w rynku składanych urządzeń w trzecim kwartale 2024 r. (Samsung jest niekwestionowanym liderem na świecie (poza Chinami) z 82% udziałem).
Należy dodać, że z silną konkurencją na rynku składanych urządzeń Samsung spotyka się w Ameryce Północnej (Motorola), a w Europie Zachodniej pojawiły się urządzenia Honor z serii Magic V.
Kolejny producent - Huawei kontynuował wzrost rok do roku w zakresie dostaw składanych urządzeń. Pomogła mu w tym popularność Mate X5 i Pocket 2 w Chinach. Nie należy zapominać o niedawno wprowadzonym do sprzedaży, jakże przyjaznym dla kieszeni, smartfonie Nova Flip oraz pierwszym w skali światowej urządzeniu składanym na trzy części - Mate XT (były to bardziej eksperymentalne oferty i odnotowały niższe dostawy niż główne modele). Wydaje się bardzo prawdopodobne, że Huawei będzie napędzać dalszy wzrost wraz z wprowadzeniem na rynek Mate X6 w 4 kwartale 2024 roku.
HONOR i Motorola, to jedne z najszybciej rozwijających się marek na rynku urządzeń składanych. Mależy przypomnieć, że korzystają ze swoich flagowych urządzeń wprowadzonych na rynek w czerwcu i lipcu. Zauważamy, że Xiaomi odnotowało najwyższy wzrost sprzedaży rok do roku wśród marek składanych urządzeń (na poziomie 185%). Wzrost ten był spowodowany wprowadzeniem na rynek pierwszego modelu z klapką (Mix Flip - oficjalnie zadebiutował na rynkach poza Chinami). Globalny udział marki w dostawach wzrósł w omawianym kwartale do 6% i jest to najwyższy poziom od czasu wejścia na rynek urządzeń składanych w 1 kwartale 2021 roku.
Podsumowując należy podkreślić, że mimo największego udziału na rynku urządzeń składanych w tym roku, to właśnie spadek sprzedaży rok do roku Samsunga odpowiada za zmniejszenie zainteresowania urządzeniami skłądanycmi. Według Jene Park'a - starszego analityka Counterpoint, globalny rynek składanych urządzeń wszedł w fazę przejściową, w której stoi przed wyzwaniami związanymi z przejściem z segmentu niszowego do głównego nurtu. Producenci muszą poważnie zastanowić się nad poprawą dostępności cenowej oraz większą niezawodnością technologiczną wraz poprawą postrzegania tych urządzeń przez klientów.