Samsung pozostaje najpopularniejszą marką w Polsce, ale Apple po siedmiu kwartałach udało się prześcignąć go na świecie. Rynkowy raport z ostatniego kwartału 2023 roku pokazuje sporo ciekawych trendów.
Na szczycie jak zwykle pojedynkują się Samsung i Apple, wymieniając się pozycją na szczycie przy okazji debiutów kolejnych modeli flagowych smartfonów. Tym razem amerykańskiej marce pomogła popularność iPhone 15 Pro i Pro Max. Seria Samsung Galaxy S również nie traci na popularności, ale jej nowe modele debiutują zwyczajowo na początku roku, co przekłada się na lepsze wyniki Apple w czwartym kwartale.
fot. Canalys
Trwający sukces Samsunga i Apple wspiera fakt, że coraz większy procent osób decyduje się na smartfona z górnej półki - dane Canalys pokazują, że teraz już ponad 40% nabywców jest skłonna wydać ponad 800 dolarów (ok. 740 euro lub 2400 złotych) na nowego smartfona. W kategorii najdroższych smartfonów Apple jest nie do pokonania, nawet poza USA.
Pozostałe marki nie dają jednak za wygraną - niektóre z nich znacząco powiększyły w ostatnim kwartale swój rynkowy zasięg. Podczas, gdy udziały rynkowe Apple, Samsunga i Xiaomi utrzymywały poziom lub nieznacznie malały, udział rynkowy Motoroli wzrósł o 73% pomiędzy ostatnim kwartałem 2022 a 2023 roku, a Honor odnotował 116% wzrostu. Honor wprowadza do Europy coraz więcej flagowców, a sukces Motoroli napędza wyjątkowo udana klapkowa Motorola Razr 40 i Motorola Razr 40 Ultra.
fot. GSMonline
Motorola (a zarazem odpowiedzialna za jej smartfony firma Lenovo) dobrze radzi sobie także w Polsce, choć w ostatnim kwartale 2023 roku prześcignęło ją Apple. Samsung i Xiaomi konsekwentnie zajmują pierwsze i drugie miejsce pod względem sprzedaży w Polsce, choć ich udział rynkowy kurczy się nieco na rzecz konkurencji. Wyjątkowo dobrze powodzi się Realme - stosunkowo nowa u nas firma w ostatnim kwartale zwiększyła udział rynkowy z roku na rok o 251%.


