R E K L A M A

Raport UKE dotyczący polskiego rynku telekomunikacyjnego

Opublikowane:
Autor: Jolanta Szczepaniak

Smartfon czy telefon stacjonarny? Internet mobilny w telefonie, stacjonarny czy po Wi-Fi? Czy używamy aplikacji bankowych? I ile wydajemy, żeby być online i móc korzystać z cyfrowych usług? To tylko niektóre pytania, na które odpowiedzi udziela raport Urzędu Komunikacji Elektronicznej

Z jakich usług korzystają Polacy? Czy zdziwi was informacja, że wśród usług telekomunikacyjnych największą popularnością cieszy się telefonia komórkowa? Korzysta z niej 93,1% ankietowanych. Znacznie mniejsze znaczenie ma telefonia stacjonarna, użytkowana przez niespełna co dziesiątą osobę. Większość Polaków korzysta też z z Internetu (72,7%), a spośród nich 90,7% ma dostęp mobilny w telefonie, drugi w kolejności jest Internet stacjonarny (66,7%), zaś Internet mobilny (inny niż w telefonie) użytkuje prawie 22,7% tej grupy badanych.

Ale nas bardziej interesuje dalsza część raportu, dotycząca telefonii komórkowej. Tu okazuje się, że najbardziej popularnym typem aparatu jest smartfon, którego używa około trzy czwarte użytkowników telefonii komórkowej. Najczęściej wybierana oferta to stały miesięczny abonament, z którego korzysta 65,6%. Znacznie mniej popularne są telefony na kartę (tj. doładowania pre-paid), użytkowane przez trzy na dziesięć osób.


Ile pieniędzy przeznaczamy na korzystanie z komórek? Średnie miesięczne wydatki na telefon wynoszą prawie 50 zł, zaś mediana to 45 zł. Z kolei najwyższa zadeklarowana kwota wydatków w miesiącu to 700 zł. Najwięcej respondentów, bo 29,3% płaci rachunek pomiędzy 50 a 59 zł miesięcznie. Z kolei dla jednej czwartej (25,6%) koszt ten waha się pomiędzy 30 a 39 zł za miesiąc.

Okazuje się też, że bardzo lubimy internet w telefonie. 71% posiadaczy telefonów komórkowych korzysta z tej usługi, a wśród najmłodszych grup badanych (od 15-24 i 25-34 lat) odsetek osób korzystających z Internetu w telefonie wzrasta do ponad 95%. A w jakim celu korzystamy z internetu? Przede wszystkim do przeglądania stron WWW, ale nie tylko:


Nieco mniej ufamy bankowości i płatnościom realizowanym przy pomocy telefonu. Mniej więcej 1/3 respondentów w telefonie ma zainstalowaną w telefonie aplikację bankową, a 30% posiadaczy aplikacji bankowej płaci zbliżeniowo telefonem. Niestraszny jest nam też roaming. 88,9% wyjeżdzajacych do innych krajów UE korzystało z roamingu przede wszystkim w celu odbierania i wykonywania połączeń, wysyłania i odbierania SMS-ów, ale też korzystania z internetu i MMSów.

Zanalizowano też popularność usług Premium Rate, czyli dodatkowo płatnych połączeń lub SMSów. Nie są powszechnie wykorzystywane przez posiadaczy telefonów - korzysta z nich zaledwie 6,6% badanych. Jeśli już respondenci decydują się na wysłanie płatnej wiadomości, najczęściej jest to udział w akcji charytatywnej, wskazywany przez ponad połowę użytkowników Premium Rate:


Jeśli interesują was bardziej szczegółowe ustalenia raportu, to możecie zapoznać się z jego pełną wersją tutaj.

Na podstawie UKE; czytane: 745 razy.

Opublikowane:
Autor: Jolanta Szczepaniak

Ten artykuł nie ma jeszcze opinii. Bądź pierwszy i zapoczątkuj dyskusję!
Dodaj swoją opinię!
R E K L A M A

 Niestety, ale nie ma jeszcze żadnych opinii.

 Dodaj swoją opinię!